Byggteknik

 

Epoxylaminat.

Vi kompromissar inte när det gäller matarialval i våra katamaraner: vi använder epoxy, glasfiber och tunna ribbor av modifierat trä för att bygga ett lätt, starkt, stresståligt och osmosstabilt kompositmaterial. Detta tillverkningssätt ger högre styrka, lägre vikt och längre livslängd jämfört med t.ex. glasfiber-polyesterlaminat. 

Se http://www.ikarus342000.com/Woodepoxy.htm

Epoxy har försumbar vattengenomsläppning jämfört med t.ex. polyester som kan orsaka osmos, s.k. böldpest.

Se http://www.batepoxi.se/index.php?surf=del_1&my=ombatepoxi
Läs mer om fördelarna med trä tillsammans med epoxy.


Trä som byggnadsmaterial

Trä har flera fysiska egenskaper som gör det till ett utmärkt val för båtbyggeri. Styvhet, låg vikt, och motstånd mot utmattning ge trä fördelar jämfört med andra material för båtbranschen. Emellertid har trä också nackdelar. Det är föremål för röta, krymper den och sväller med förändringar i vattenhalt, och förlorar en del av dess styrka och styvhet med ökad vattenhalt. Vi använder modifierat trä som inte har dessa negativa egenskaper.
 

I samarbete med Ecobuild får vi  tillgång till modifierat trä till hela båten.

Läs mer om varför trä är ett överlagset material:
http://www.nexusmarine.com/why_wood.html
"Materialutmattning är en mycket viktig fråga i snabba, lätta motorbåtar. I så lite som 30 timmar höghastighetsdrift kan skrovets material vara böjda så många som 1.000.000 cykler. Vid denna punkt  behåller  glasfiber endast cirka 22% av sin ursprungliga styrka, aluminium ca 37% av sin styrka, medan epoxy trälaminat fortfarande kvar 64% av sin styrka. Bilden för trä är ännu bättre än dessa siffror antyder. Eftersom trä har en högre hållfasthet i förhållande till vikten än andra material, en enda "hud" på en träbåt kommer att ha en tjockare hud än en lika vikt i antingen plast eller aluminium. En tjockare "hud" innebär mindre nedböjning under belastning, och därmed även mindre materialutmattning."
(En segelkatamaran utsätts för liknande materialstress, vår kommentar.)

 

Marknadledande katamarantillverkare änvänder balsaträ som kärnmaterial och gör ett laminat av detta med glasfiber indränkt i polyester. Vi finner det anmärkningsvärt att man inte använder epoxy som är betydligt mindre vattenabsorberande. Ledande tillverkare bygger även skoven i delar som sedan pastar eller limmas ihop. Detta ger lägre hållfasthet än att bygga i en del som vi ska göra.

Följ en diskussion om detta: http://www.cruisersforum.com/forums/f48/jeanneau-lagoon-hull-core-material-28137.html

 

Polyester och glasfiber är idag lite föråldrad materialkombination eftersom tekniken har nackdelar när det gäller långtidsstabilitet och ur miljöaspekt.

Materialkombinationen gör det även svårt att göra infästningar för stag och liknande så plywoodbitar plastas ofta in för att förstärka lokalt. Allt som plastas in blir svårt att inspektera för att kolla stress i materialet. Den modernaste materialkombinationen är kolfiber och epoxy och det används

mest i extrema konstruktioner och har ett betydligt höge pris. Trä tillsammans med epoxy har liknande egenskaper men ett betydligt lägre pris. Kombinationen trä/kryssfaner och epoxy är mer tålig för den materialstress en flerskrovskonstruktion utsätts för än kombinationen glasfiber-polyester. På köpet får man en osänkbar båt.
Vår konstruktion gör att det blir enklare att reparera skador efter t.ex. grundstötningar och det innebär lägre kostnader för båtförsäkringen.

Att bygga i form kan innebära färre arbetstimmar per färdig båt men även mycket större kostnader vid modellbyte. Och det är fortfarande ett hantverk. Man måste fortfarande för hand bygga alla skott och spant för att få stabilitet.

 

Metoden att bygga med krysslaminatskivor på spant gör att inga gjutformar behövs och att tillverkningen kan ske utan specialutrustning. Detta ger även flexibilitet när det gäller att förändra och förbättra modeller och design.

Detta sätt att arbeta bör även ge mindre miljöpåverkan.

Länktips: http://www.sailingcatamarans.com/newdesigns.htm

 

 

 

Dellencat © 2009

www.dellencat.se